hidup tak seindah mimpi, tak secerah mentari , tak secantik pelangi, tak sedamai angin, tak setenang laut.

20121231

selamat tinggal KENANGAN

entry terakhir aku pada bulan disember ni . bulan terakhir dalam tahun ni . hari ni jugak merupakan hari terakhir dalam tahun neh . * kalau boleh nak publish masa jam terakhir , minit terakhir dan saat terakhir * okay , angan - angan jelah tu . haha .

honestly , sepanjang tahun 2012 ni , betul - betul menguji aku , fizikal mental emosi juga . aku rasa selama 20 tahun aku hidup ni , tahun ni lah yang paling genting untuk aku . bukan setakat genting , tapi awesome lagi tu . haha . bila kenang - kenang balik , seriusly boleh buat aku senyum , gelak , nangis sendiri . kalau dipikir - pikir balik , pengalaman sepanjang tahun ni memang susah aku nak lupakan . 

macam - macam benda yang jadi kat aku dalam tahun ni . tahun ni jugak yang mengajar aku erti dewasa . tahun ni juga yang ajar aku mematangkan diri sendiri . bagi aku , tahun ni jugak lah tahun yang mana aku alami benda paling dasyat yang pernah aku alami . tahun yang ajar aku jadi matang dan buat perubahan dalam diri aku sendiri . yang mana aku kena buat keputusan , pilihan sendiri . yang mana aku diuji dan buat aku jadi semakin kuat . bila mana tak ada seorang pun di sekeliling aku yang benar - benar paham dan dapat rasa macam ape yang aku rasa , even berbuih mulut aku cerita . sebab tu Allah the best listener !


no pain no gain , right ? betullah tu , kalau tak sakit dulu takkan lah senang kemudiannya kan ? mana adil macam tu . tak susah tapi nak senang . tu bukan hidup namanya .

kadang - kadang kan , memang kita takkan pernah terfikir benda yang kita langsung tak jangka akan jadi dalam hidup kita . tu lah kuasa Allah . bila kita merancang , Dia juga merancang , tapi perancangan Dia lah yang Maha Sempurna . sebab tu ada benda yang kita tak jangka jadi . ada benda yang jadi tapi kita tak minta dan ada benda yang kita minta tapi tak jadi . dan biasanya tak selalu benda yang kita nak tu kita dapat kan ?

kadang - kadang tu jugak kan , kita taktau dan tak mampu nak fikir pun kenapa benda tu jadi . akal kita tak sampai ke situ . tapi , percayalah . bila Allah dah takdirkan sesuatu tu untuk kita , pasti ada hikmahNya kan ? cuma cepat atau lambat je untuk kita buka hati kita ni nampak hikmah tu .

banyak juga benda yang aku nak ubah sepanjang tahun ni . tapi , tak semua tu aku mampu ubah . ade yang tahan sekerat jalan , ade yang langsung tak ubah ape pun . sebab aku tak boleh nak undur masa semula macam cerita doremon guna pintu masa tu . tapi , kalau aku diberi peluang memang aku nak ubah semuanya dan hargai setiap peluang yang aku ada .

2012 jugak buat aku makin kenal erti hidup . buat aku belajar banyak benda . buat aku rasa aku kena bersyukur dengan ape yang aku ade . buat aku redha dan terima dengan ikhlas ape yang aku dapat . buat aku kenal ape tu erti manis , pahit , indah , suka , duka , sakit , jujur , setia , dusta , pengorbanan , setia , sayang dan cinta . buat aku jadi dewasa , bukan budak sekolah rendah yang kerja nak mainan je . tapi , bukan bermakna tahun ni tahun sedih untuk aku . kalau tahun sedih sekalipun , tahun ni jugak lah tahun paling bahagia untuk aku . seriusly .

Tidak ada tertimpa sesuatu musibah kecuali dengan izin Allah . Dan sesiapa yang beriman kepada Allah , nescaya Dia ( Allah ) akan memberikan petunjuk kepada hatinya . Dan Allah terhadap segala sesuatu adalah al-‘Alim ( Maha Mengetahui ) .
Surah al-Taghabun (64 : 11)

pengalaman sepanjang tahun 2012 ni akan kekal jadi kenangan untuk aku . past is the best teacher ! semoga tahun baru ni bawa lebih banyak kebaikan untuk aku , berubah jadi lebih baik dari yang sebelumnya .

pen - off .

0 comments: