hidup tak seindah mimpi, tak secerah mentari , tak secantik pelangi, tak sedamai angin, tak setenang laut.

20130105

5 / 365

entry pertama aku untuk tahun 2013 ni .

kadang - kadang kita lalai . lalai dengan kesenangan hidup yang kita ada . kita lalai dengan kebahagian , harta yang kita ada . kita sering lupa yang ade ketikanya kita perlu diuji . setiap orang punya masalah . yes ! tapi , masalah yang berbeza rupanya bagi setiap orang . takkan sama . sebabnya setiap orang punya jalan cerita yang berbeza . ade ketika masalah tu kita yang cari , ade ketika ia datang sendiri . nak stop ? memang mustahil lah .

tapi , hidup bukan cerita pasal masalah semata - mata . hidup ni indah kalau kita reti bersyukur . kalau kita tahu nak menggunakan hidup ni dengan sebaiknya . jangan sebab benda kecil kita ketepikan benda yang lebih besar . jangan sebab benda yang kurang penting , kita abaikan benda yang lebih penting . jangan sebab benda remeh kita tak endah pada benda yang utama .

bila kita dah tersilap langkah , memang susah kalau kita nak betulkan balik . tapi , tak salah kalau kita cuba cari jalan . yelah , takkan nak biarkan macam tu je kan ? memang lah kita takkan tahu ape yang jadi lepas tu , tapi mungkin ia akan jadi lebih baik . tak mustahil kan . kalau dari awal kita dah tahu , of course kita takkan silap . tapi , tolonglah ! yang lepas biarkan lepas . benda takkan berulang . kita takkan mampu nak ubah masa silam . yang kita mampu ubah masa hadapan .

kadang - kadang kita suka bagi alasan bodoh untuk sesuatu benda tu . even kita tahu takde alasan pun sepatutnya . kalau betul kita nak something , tolong lah usaha . berharap tanpa usaha tu sia -  sia . buat sesuatu yang perlu . lepas tu , baru boleh tawakal . tak cuba tapi dah cakap tak boleh . apekah itu ? dont easily give up on something . kekuatan tu ade dalam diri kita sendiri sebenarnya . kalau kita cari kita akan jumpa .

if u want something , prove it that u really want it !


so , for this new year :

to stop , and reflect on the year that has gone by , to remember both our triumphs and our missteps , our promises made and broken , the times we opened ourselves up to great adventures . or closed ourselves down for fear of getting hurt , because that's what new year's all about , getting another chance , a chance to forgive . to do better , to do more , to give more , to love more , and to stop worrying about what if . and start embracing what will be . 

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan . Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan . 

(Al-Insyirah : 5-6)

pen - off .

1 comments:

Shiqin Sunshine said...

hehe usaha tanpa putus asa itu penting kan =)