hidup tak seindah mimpi, tak secerah mentari , tak secantik pelangi, tak sedamai angin, tak setenang laut.

20131024

Manusia - Aidzam



Manusia itu umpama lalang
Jika ditiup ke kanan
Ia pasti ke kanan
Jika ditiup ke kiri
Ia pasti ke kiri
Tidak tegak pada satu paksi.

Manusia itu umpama kain putih
Dilakar dicorak diwarna oleh pengalaman
Jika lurus jalannya putih warnanya
Jika bengkok jalannya hitam warnanya
Jika lubang jalannya tompok kainnya
Kain tidak selalunya kekal putih.

Manusia itu umpama jelmaan bagi sesuatu
Mampu menjadi pemadam memadam segala kesedihan
Mampu menjadi lilin menerangi segala kegelapan
Mampu menjadi pensil melakar segala kenangan
Mampu menjadi belon mewarnai segala kebahagiaan
Juga sebuah pisau yang menghiris derita.

Punya lima angan-angan
Punya empat impian
Punya tiga rasa
Punya dua hati
Punya satu hakikat
Manusia tetap manusia. 

oleh : aidzam



NOTA KAKI : aku sengaja post benda ni harini sebab harini hari paling bermakna untuk hidup aku . hari di mana aku akan ingat selamanya . hari pertama aku  buka mata aku , melihat dunia 21 tahun yang dulu . sebagai hadiah , aku abadikan catatan aku di sini . pertama kali aku berkarya , yang dimuat naikkan ke dalam zine . aku berkarya bukan kerana minat , tapi kerana aku catat ape yang aku rasa .

0 comments: