hidup tak seindah mimpi, tak secerah mentari , tak secantik pelangi, tak sedamai angin, tak setenang laut.

20120527

is it someone ?

kadang - kadang kan , ade benda yang kita tak jangka datang dalam hidup kita , dia datang tanpa kita duga , tanpa kita undang , tanpa kita jemput pun . kadang - kadang tu jugak kan , ade benda yang kita nak sangat dalam hidup kita tapi kita takkan dan tak pernah pun dapat benda tu . 

kadang - kadang dia hantar seseorang dalam hidup kita . kadang - kadang Dia bagi kita peluang untuk kenal dengan someone tu . sometime kita dapat peluang tu lame , tapi sometime tu pulak kita cuma dapat peluang tu kejap je . yang penting kita dapat peluang tu kan ?


kenapa Dia buat macam tu untuk kita ? 

sebab , Dia nak kita rase . Dia nak kita alami benda tu . kalau kita tak rase , tu bukan nikmat hidup betul tak ? sebab kita tak pernah rase benda yang baru , benda yang lain dari kebiasaan aliran hidup kita ni .

setiap peluang yang kita dapat untuk kenal someone tu ade hikmahNya yang tersendiri . cume kita sedar dengan tak je . kalau tak percaye cube tengok sekeliling kita . kalau kita tak kenal dengan orang tu , mungkin kita tak kan belajar benda yang baru kan .

kadang - kadang Dia hantar seseorang tu kat kita , sebab untuk tolong bagi tau kita yang kita kena berubah . mase tu dah sampai . mestilah berubah jadi yang lebih baik kan ? takkan nak berubah jadi yang lebih teruk pulak . 

tapi , kadang - kadang pulak , Dia hantar seseorang tu kat kita sebab nak tunjuk kat kita yang hidup kita ni tak selalunye baik je . ade naik ade turun . Dia nak tunjuk kat kita yang tak semua orang dalam dunia ni macam kita .

bagi aku , lain orang lain caranya . bagi aku , lain orang lain aturan hidupnya yang Allah tu dah tentukan . semua orang takkan punya jalan cerita hidup yang same . betul tak ? this is called His faith . sebab tu lah kita selalu dengar orang cakap , kita hanya boleh merancang tapi Dia yang tentukan .

hargailah setiap orang yang ade dan pernah wujud dalam hidup kita ni selagi orang tu masih ade dengan kita , sebelum terlambat , sebelum dia pergi tinggalkan kita .

pen - off .

0 comments: